Anatomia zdrowego...

Zdrowie i dieta

20.02.2019

ABC zbilansowanej diety dziecka

Zastanawiasz się, jak powinna wyglądać prawidłowa dieta dziecka i dlaczego jest ona tak istotna? Przeczytaj nasz artykuł!

Dieta dziecka to temat rzeka, napisano o tym wiele poradników. Warto zapamiętać, że to jak odżywia się małe dziecko, ma wpływ na jego zdrowie jako dorosłego człowieka. Ważne jest, aby nie doprowadzać do niedoborów pokarmowych, które nie tylko mogą zahamować prawidłowy wzrost i rozwój, ale także poniekąd wpłynąć na stan zdrowia w przyszłości.  Przygotowaliśmy dla Was kilka uniwersalnych zasad, które w diecie dzieci są ważne na wszystkich etapach.

1.Bez śniadania ani rusz

To właśnie śniadanie, a więc pierwszy posiłek po przerwie nocnej, powinien dawać odpowiednią dawkę energii, aby móc się skoncentrować w szkole i mieć energię do zabawy i aktywności fizycznych.

Ponadto śniadanie spożyte na ciepło (np. owsianka, jaglanka, jajko sadzone, tosty itd.) jest szczególnie polecane w okresie jesienno-zimowym, kiedy to układ immunologiczny jest narażony na częstszy kontakt z drobnoustrojami.

2. Napoje? Bez cukru, proszę!

W obliczu drastycznie rosnącej otyłości wśród dzieci bardzo ważne jest, aby pić głównie napoje bez dodatku cukru. Najprostszym i najlepszym rozwiązaniem jest picie wody mineralnej, herbat owocowych (niesłodzonych), łagodnych ziół (np. rumianek, melisa, mięta). Kompoty, soki owocowe stuprocentowe mogą się pojawiać w diecie dziecka, ale nie jako główne źródło wody. Natomiast napoje słodzone typu cola, oranżada, nektary, wody smakowe nie są potrzebne i warto wyeliminować je z diety dziecka.

3. Z cukrem mi nie po drodze

Trudno sobie wyobrazić dzieciństwo bez słodyczy. Jednak nie może być tak, że dziecko spożywa wyłącznie słodkie dania np. słodzone płatki czekoladowe na śniadanie, drożdżówka do szkoły, pierogi ze słodkim serem na obiad i tosty z miodem na kolację. Pamiętajmy o tym, że 6 łyżeczek cukru to jest maksymalna ilość, którą może spożyć dziecko w wieku przedszkolnym. W praktyce, te 6 łyżeczek dzieci często spożywają już w pierwszym śniadaniu, co jest niedopuszczalne.

4. Nabiał? Jak najbardziej!

Dzieci mają zwiększone zapotrzebowanie na wapń, a nabiał jest najlepszym jego źródłem. Oczywiście można zbilansować jadłospis z produktów roślinnych tak, aby ilość wapnia była wystarczająca. Jednak wymaga to bardzo dużej świadomości żywieniowej od rodziców i opiekunów, a także – chęci dziecka do spożywania jarmużu, orzechów, sezamu, drobnych rybek typu szprotki czy sardynki, mleka roślinnego itd. Dlatego też 2-3 porcje naturalnego nabiału dziennie wydaje się najprostszym rozwiązaniem. Ważne jest jednak, aby nie był to słodki serek homogenizowany, a naturalny, aby jogurt truskawkowy zamienić na jogurt naturalny z dodatkiem truskawek (świeżych lub rozmrożonych), itd.

5. Warzywa zawsze są mile widziane

Z doświadczenia wiem, że ten punkt jest najtrudniej zrealizować. Badania pokazują, że polskie dzieci spożywają generalnie za mało warzyw. Dlatego też trzeba je przemycać w różnej formie w daniach, które są chętnie spożywane przez najmłodszych,  np. do sosu pomidorowego warto dodać nieco pieczonej dyni, do koktajlu czekoladowego dodajmy awokado i świeży szpinak, do muffinek warto dodać marchewkę czy cukinie.

Niechęć do warzyw najczęściej pojawia się w okresie przedszkolnym

Dieta przyszłej mamyŚniadanie mistrzów, czyli 13 ciekawostek o śniadaniach


Brak Odpowiedzi do "ABC zbilansowanej diet..."

Skomentuj:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *