Anatomia zdrowego...

Zdrowie i dieta

08.01.2020

Dlaczego warto jeść regularne posiłki?

Dużo mówi się o tym, że regularne posiłki mają wielki wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Zastanawialiście się kiedyś, czemu jest to tak ważne? Przeczytajcie artykuł naszej dietetyczki i dowiedźcie się więcej.

Dlaczego warto jeść regularnie posiłki?

Jedną z żelaznych zasad zdrowego odżywiania jest regularne spożywanie posiłków. Jest to szczególnie ważne, ponieważ gwarantuje nam dostarczenie potrzebnej energii oraz składników odżywczych przez cały dzień. Warto wiedzieć, że nasz organizm nie magazynuje wielu ważnych dla zdrowia witamin, dlatego musimy regularnie je uzupełniać.

Ponadto dbając o regularne posiłki mamy mniejsze szanse na napad „wilczego” głodu, a tym samym – trudniej nam zmagazynować dodatkowe kilogramy, a także trawienie przebiega zdecydowanie łatwiej, gdyż do brzucha trafiają mniejsze porcje, a częściej. Jest to także mniejszy stres dla organizmu, bo każde przejadanie się to nie lada wyzwanie dla ciała.

 

Zdrowe śniadanie

Śniadanie to jeden z ważniejszych posiłków w ciągu dnia, gdyż następuje po długiej przerwie niejedzenia. Oznacza to, że to właśnie w pierwszym posiłku powinniśmy dostarczyć sporą dawkę energii np. w postaci pożywnej owsianki z owocami i orzechami czy kanapek z pełnowartościowym białkiem oraz solidną dawką warzyw.

Niestety sama kawa wypita w pośpiechu przed wyjściem z domu to zdecydowanie za mało. Dlatego też na śniadanie warto poświęcić więcej czasu i uwagi. Dla porannych śpiochów świetnie sprawdzi się przygotowanie śniadania jeszcze wieczorem np. płatki owsiane zasypane mrożonymi truskawkami i zalane jogurtem naturalnym pozostawione w lodówce (przez noc owoce się rozmrożą i puszczą pyszny sok, który wchłonie się w płatki).

 

Co na obiad?

Według zasad zdrowego odżywiania obiad powinien dostarczać około 30-35% energii całodziennego jadłospisu. Jest to dość dużo, ale osoby pracujące umysłowo nie potrzebują obiadu dwudaniowego. Co innego, jeśli mamy do czynienia z dietą osoby pracującej fizycznie – w tym wypadku zupa, II danie z kompotem znacząco ułatwi zbilansowanie jadłospisu.

W porcji obiadowej warzywa powinny stanowić połowę objętości. Reszta miejsca to pełnoziarniste zboża np. kasza pęczak i źródło białka np. ryba, jaja, chude mięso czy rośliny strączkowe.

Komponując obiad, warto pamiętać o tym, aby składał się on z produktów o niskim IG. Dzięki temu nie złapie nas napad senności, który naturalnie pojawia się około godz. 15:00.

 

Lekka kolacja

Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być łatwostrawny i zjedzony 2-3 godziny przed snem. W przeciwnym wypadku przewód pokarmowy dostanie zadanie nocne – strawienie kolacji, a my obudzimy się niewyspani i zmęczeni, a także… najedzeni.

Na kolację sprawdzają się dania na ciepło np. duszone warzywa z odrobiną tuńczyka, zupa krem z dyni z dodatkiem soczewicy, ale także dania zimne np. kanapki czy sałatki.

 

Czasem warto podjadać!

Aby zachować regularność spożywania posiłków, warto zadbać także o przekąski, czyli II śniadanie i podwieczorek. Dzięki nim łatwiej będzie nam zachować odpowiednie odstępy czasowe. Energetyczność przekąsek zależy w dużej mierze od kaloryczności całej diety. W przypadku osób mniej aktywnych można sięgnąć jedynie po owoce, jogurt, niewielką sałatkę lub małą kanapkę.

Regularne posiłki to poniekąd recepta nie tylko na zgrabniejszą sylwetkę, ale także lepszy stan zdrowia. Dlatego też warto zadbać o to, aby posiłki pojawiały się co 3-4 godziny, aż do kolacji. Warto także zaznaczyć, że ważniejsze są odpowiednie odstępy pomiędzy kolejnymi posiłkami, aniżeli godziny posiłków.

Kipi kasza, kipi groch – moc strączkowych w diecieDietetyczne newsy


Brak Odpowiedzi do "Dlaczego warto jeść re..."

Skomentuj:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *