Anatomia zdrowego...

Zdrowie i dieta

01.07.2018

KASZA GRYCZANA W DIETETYCE

Oprócz jej właściwości korzystnych dla diabetyków czy kobiet ciężarnych i karmiących, kaszę gryczaną bardzo często wykorzystuje się w specjalistycznych dietach.

DIETA ŁATWOSTRAWNA

Ziarna kaszy krakowskiej są bardziej rozdrobnione niż w innych kaszach gryczanych. Dlatego też można wykorzystywać ją w różnych dietach łatwostrawnych. Stopień łamania ziaren wpływa bowiem na możliwości trawienne organizmu. Dlatego też w przypadku jego upośledzenia lub osłabienia całego organizmu zaleca się stosować drobniejsze kasze.

 

DIETA BEZGLUTENOWA

Gryka to zboże pozbawione białka glutenowego. Dlatego też kasza gryczana stanowi ważny składnik diet bezglutenowych lub diet z mocnym jego ograniczeniem. Co ważne, osoby z chorobą trzewną wykrytą stosunkowo późno bardzo często mają zaburzenia przyswajania składników odżywczych (będące wynikiem spłaszczania się kosmków jelitowych), dlatego też w takim przypadku codzienna dieta powinna być „naszpikowana” witaminami i składnikami mineralnymi tak, aby szybko wyrównać niedobory pokarmowe. Kasza gryczana (zarówno ta grubsza, jak i drobniejsza krakowska) jest niewątpliwie zbożem bardzo bogatym w ważne składniki odżywcze i może z powodzeniem być stałym elementem jadłospisu takich osób.

 

DIETA REDUKCYJNA

Diety odchudzające to diety, w których ogranicza się podaż energii tak, aby organizm sam zaczął czerpać ze swoich zapasów. Efektem tego obserwujemy proces chudnięcia. Prawidłowo dopasowana dieta odchudzająca to jednak dieta, w której znajdują się wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Dlatego też bardzo ważne jest wykorzystanie produktów o najwyższej koncentracji witamin i składników mineralnych. Do takich produktów możemy zaliczyć np. kaszę gryczaną.

 

Ponadto kasza gryczana ugotowana na sypko (nie rozklejona) charakteryzuje się niskim IG, co powoduje mniejsze wydzielanie insuliny. Efekt ten jest ważny w prawidłowym procesie odchudzania, a także w coraz powszechniej występującej insulinooporności.

Duża zawartość błonnika pokarmowego ułatwia także utrzymanie regularności posiłków co 3-4 godziny bez nadmiernego uczucia głodu, co ma olbrzymie znaczenie w powodzeniu kuracji odchudzającej.

 

Kasza gryczana to prawdziwa królowa kasz. Łączy w sobie to, co smaczne z tym, co zdrowe i dobre dla organizmu. Dlatego też kasza gryczana powinna pojawiać się regularnie w naszych jadłospisach.

 

 

Artykuł powstał we współpracy z dietetykiem Ewą Ceborską-Scheiterbauer.

ZŁO KASZĄ ZWYCIĘŻAJ. WARTOŚCI ODŻYWCZE KASZY GRYCZANEJOD RYŻU GŁOWA NIE BOLI – DIETETYCZNE WŁAŚCIWOŚCI RYŻU, KTÓRYCH NIE ZNAŁEŚ


Produkty

Kasza Gryczana

Kasza Gryczana

KUP

Brak Odpowiedzi do "KASZA GRYCZANA W DIETE..."

Skomentuj:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *