Anatomia zdrowego...

Zdrowie i dieta

27.06.2018

KASZA JAGLANA – POWRÓT NA KUCHENNE STOŁY W WIELKIM STYLU

Kasza jaglana, bohaterka współczesnych rozmów o kulinariach na fitnessowych bieżniach, znana jest na świecie od tysiącleci. Wg archeologów uprawiana była w Azji Wschodniej już 10 000 lat temu. Co zaskakujące, uprawa prosa w czasach prehistorycznych była bardziej rozpowszechniona niż ryżu, szczególnie w Chinach i na Półwyspie Koreańskim. Dziś uprawiana jest głównie w Azji i Afryce, a jej największym producentem są Indie.

 

W Europie przez jakiś czas proso, z którego pochodzi kasza jaglana uległo zapomnieniu. Wyparła je wszechobecna pszenica, która dawała więcej plonów, a także popularne od zawsze ziemniaki. Dziś jednak kasza jaglana wraca w wielkim stylu na nasze stoły, do najbardziej wyszukanych restauracji i wykwintnych dań. Dlaczego?

 

Proso to zboże niezwykle zdrowe i polecane właściwie każdemu. Przede wszystkim jednak kasza jaglana jest bardzo uniwersalna i znajduje szerokie zastosowanie w kuchni.

 

KASZA JAGLANA W KUCHNI.

Kasza jaglana ma neutralny smak. Dzięki temu sprawdza się zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich. Może służyć nawet do zagęszczania i zwiększania wartości odżywczych owocowych koktajli, co może mieć znaczenie w dietach osób z ograniczonym apetytem. Z prosa można przygotować pożywny, lekki i smaczny budyń, który będzie dużo korzystniejszy np. w żywieniu dzieci niż tradycyjny budyń na szybko przygotowywany z torebki.

 

Kasza wykorzystywana coraz częściej zamiast makaronu czy ryżu do tradycyjnych polskich zup np. do zupy pomidorowej, rosołu czy krupniku. Pojawia się również jako główny składnik farszów do pierogów, gołąbków, nadziewanych warzyw.

 

Śniadaniowa jaglanka może śmiało konkurować z tradycyjną owsianką – zarówno pod względem smakowym, jak i zdrowotnym. Można ją podać ze świeżymi owocami, bakaliami, orzechami, a także w mieszanych kombinacjach.

 

Prawdziwi kulinarni znawcy potrafią wykorzystać kaszę jaglaną jako główny składnik serników bez sera, spodów do ciast kruchych lub półkruchych, czekoladowych trufli czy popularnych kokosowych kuleczek w zdrowszej wersji. Może też być spoiwem do pulpecików, klopsów czy tradycyjnych kotletów mielonych.

 

KASZA JAGLANA A DIETY ODCHUDZAJĄCE

Kasza jaglana podobnie, jak inne kasze dostarcza dość sporo energii (w 100g suchej kaszy znajdziemy 346 kcal, dla porównania w kaszy gryczanej – 336 kcal). Ponadto po ugotowaniu (szczególnie po ugotowaniu na gęsto) charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym IG, co nie jest korzystne dla osób z cukrzycą lub nietolerancją glukozy, a także dla osób będących na dietach redukcyjnych.

 

Niska zawartość błonnika pokarmowego oraz wysoki IG produktu może powodować większe uwalnianie się insuliny, a także  sprzyjać powstawaniu przedwczesnemu uczucie głodu, co jest szczególnie dokuczliwe w dietach z deficytem energetycznym. Pewnym rozwiązaniem jest łącznie kaszy jaglanej z surowymi warzywami i lekkimi dressingami na bazie oleju roślinnego w postaci np. sałatki.

 

JAKOŚĆ MA ZNACZENIE.

Warunkiem dobrego wykorzystania kaszy jaglanej jest zadbanie o jej jakość. Kasza ta zawiera w sobie dość sporo tłuszczów, które szybko ulegają jełczeniu. Daje to efekt goryczy w ziarnach. Dlatego też jagłę należy kupować w niewielkich ilościach i na bieżąco wykorzystywać.

 

Jeśli szukasz kulinarnych wyzwań i chcesz spróbować czegoś nowego, na pewno warto dać szansę kaszy jaglanej. Kto wie, może stanie się podstawą Twojej kuchni, jak w wielu miejscach na całym świecie. Mnogość jej zastosowań pozwoli poskromić nudę w kuchni a jej walory zdrowotne to niewątpliwy atut.

 

 

Artykuł powstał we współpracy z dietetykiem Ewą Ceborską-Scheiterbauer.

GŁODNEMU RYŻ NA MYŚLI, CZYLI CIEKAWOSTKI KULINARNE O RYŻUKULINARNE PREDESTYNACJE KASZY GRYCZANEJ


Produkty

Kasza Jaglana

Kasza Jaglana

KUP

Brak Odpowiedzi do "KASZA JAGLANA – ..."

Skomentuj:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *