Anatomia zdrowego...

Zdrowie i dieta

02.07.2018

OD RYŻU GŁOWA NIE BOLI – DIETETYCZNE WŁAŚCIWOŚCI RYŻU, KTÓRYCH NIE ZNAŁEŚ

Ryż to zboże, które jest najbardziej rozpowszechnionym zbożem na naszym globie. Dostarcza codziennie olbrzymią ilość energii w wielu rejonach świata, gdzie stanowi podstawę tradycyjnej diety. Najbardziej popularne odmiany ryżu to ryż biały, a także jego lekko spreparowany odpowiednik ryż paraboiled, ryż brązowy, ryż dziki, czarny, czerwony, ryż basmati, jaśminowy i wiele setek innych odmian.

 

RYŻ W ZACHODNIEJ DIETETYCE

Ryż to zboże, które wykorzystuje się bardzo często w diecie łatwostrawnej. Dlatego też to właśnie ryż jako pierwszy wprowadza się najczęściej w żywieniu niemowląt (najczęściej w formie kaszek ryżowych, kleików czy płatków ryżowych), a także jako jedne z głównych źródeł energii u osób w chorobach układu pokarmowego czy po prostu w czasie rekonwalescencji.

 

Poza tym – jest to produkt bezglutenowy, co daje mu dodatkowy atut – szczególnie dla osób chorujących na celiakię, a także na nieceliakalną wrażliwość na gluten.

 

Działanie ryżu według dietetyki zachodniej to przede wszystkim działanie zapierające. Dlatego też wszelakie ryżanki, a także marchwianki z wodą ryżową stosuje się w przypadku biegunek lub w przypadku skłonności do ich występowania, np. w małych dzieci (u których biegunki bywają bardzo niebezpieczne, bo grążą odwodnieniem),  a także u pacjentów onkologicznych, którzy nierzadko zmagają się w uporczywymi biegunkami będącymi wynikiem agresywnego leczenia przeciwnowotworowego.

 

Ryż i dania na jego bazie nie są zalecane w przypadku osób ze skłonnościami do zaparć, gdyż mogą je nasilać.

 

RÓŻNE ODMIANY RYŻU = RÓŻNE WARTOŚCI ODŻYWCZE

W zależności od odmiany możemy się spodziewać nieco innych wartości odżywczych. Najłatwiej jest porównać ryż brązowy i ryż biały. Ten pierwszy będzie lepszym źródłem wielu cennych składników odżywczych, gdyż jest tyko częściowo pozbawiony warstwy zewnętrznej, tzw. plewy. Dzięki temu możemy nazywać go pełnoziarnistym. Ryż pełnoziarnisty o charakterystycznym ciemniejszym zabarwieniu będzie dostarczał prawie dwa razy więcej żelaza, potasu, selenu, cynku, a także znacząco więcej cennego i wciąż niedoborowego w codziennej diecie magnezu.

 

Ryż biały poprzez to, że ziarna pozbawione są plewy mają niską zawartość błonnika pokarmowego. Dlatego też często stosuje się go w dietach łatwostrawnych. Ryż brązowy będzie lepszym źródłem błonnika, gdyż dostarcz go w 100g  3,5g (ryż biały dla porównania 1,3g w 100g).

 

Indeks glikemiczny IG jest także różny dla różnych odmian ryżu. Dla przypomnienia, IG to miara, która określa jak szybko wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. W przypadku osób z nietolerancją glukozy, a także z cukrzycą zaleca się, aby dieta opierała się o produkty o tzw. niski IG. Jest to także ważne w przypadku osób będących na dietach redukcyjnych (odchudzających), gdyż uczucie sytości po posiłku o niskim ładunku glikemicznym (wartość określająca zarówno jakość węglowodanów, jak i suma ich w daniu) zostaje na dłużej.

 

Biały ryż (również biały długoziarnisty i jaśminowy) poprzez usunięcie zewnętrznej warstwy ziarna ma dość wysoki IG. Nieco lepiej plasuje się ryż brązowy (ma on średni IG), a najkorzystniej wypada ryż dziki, gdyż charakteryzuje się on niskim IG.

Aby nieco obniżyć ładunek glikemiczny dania z ryżem warto łączyć go z warzywami strączkowymi, chudym mięsem, rybą, większością surowych warzyw, ale także z olejami roślinnymi i niektórymi owocami.

 

RYŻ W TRADYCYJNEJ MEDYCYNIE CHIŃSKIEJ (TMC)

Ryż, jako zboże, jak wiemy najpopularniejszych jest w Azji. Szczególnie dużo spożywa się go w Chinach. A jak klasyfikuje się ryż w TMC?

 

Typowe chińskie śniadanie to tzw. congee, a więc bardzo długo gotowany (bez żadnych dodatków) na wolnym ogniu pełnoziarnisty ryż – najczęściej w proporcjach 1:10 (porcja ryżu do 10 porcji wody). Według TMC congee dostarcza dużo energii życiowej, tzw. chi, a także działa odtruwająco. Takie śniadanie to także przykład idealnej równowagi dwóch właściwości – yin i yang – do których ponoć dąży nie tylko cały wszechświat, ale także każdy organizm.

 

Normalnie gotowany ryż ma naturę termiczną neutralną, a więc sam w sobie nie wychładza i nie rozgrzewa organizmu. Ponadto działa korzystnie na żołądek, oczyszcza z toksyn, a także jest hipoalergiczny (nie powoduje alergii).

 

OD RYŻU GŁOWA NIE BOLI

Nie dziwi fakt, że akurat ryż zyskał sobie grono tak wielu zwolenników. Jest produktem naturalnym, zdrowym i łatwostrawnym a przy tym potrafi być prawdziwym kameleonem. Jego ziarna łatwo przyjmują inne smaki, przez co jest to uniwersalny dodatek do właściwie większości dań. Najwyższa pora, by włączył go również do swojego jadłospisu.

 

 

 

Artykuł powstał we współpracy z dietetykiem Ewą Ceborską-Scheiterbauer.

KASZA GRYCZANA W DIETETYCEDlaczego przekąski są ważne?


Produkty

Ryż Biały

Ryż Biały

KUP
Ryż Naturalny Brązowy

Ryż Naturalny Brązowy

KUP

Brak Odpowiedzi do "OD RYŻU GŁOWA NIE BOLI..."

Skomentuj:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *