Anatomia zdrowego...

Zdrowie i dieta

27.06.2018

ZŁO KASZĄ ZWYCIĘŻAJ. WARTOŚCI ODŻYWCZE KASZY GRYCZANEJ

Kasza gryczana to prawdziwa królowa kasz. Łączy w sobie to, co smaczne z tym, co zdrowe i dobre dla organizmu. Przeczytaj dlaczego powinna pojawiać się regularnie w naszych jadłospisach.

Kasza gryczana to niewątpliwie jedna z bardziej charakterystycznych dla środkowej i wschodniej Europy kasz. Obecnie najczęściej stosowana jest kasza gryczana palona o charakterystycznej brązowej barwie, a także dość wyrazistym smaku. W ostatnich czasach do łask powraca także kasza gryczana biała, tj. niepalona, która jest łagodniejsza w smaku i zapachu. Obie kasze występują w formie całych nasion, jak i łamanych. Kasza krakowska to forma kaszy gryczanej nieprażonej, gdzie ziarna poddano łamaniu i rozdrobnieniu. Dlatego też tę kaszę można łatwo wykorzystywać w dietach łatwostrawnych.

 

SKŁADNIKI MINERALNE I WITAMINY

Kasza gryczana to jedna z ulubionych kasz w dietetyce. Jest ona bowiem źródłem wielu cennych składników mineralnych istotnych dla zdrowia człowieka. Są to m.in. magnez, który jest jednym z ważniejszych składników niezbędnych do prawidłowej pracy układu nerwowego, a także do prawidłowej pracy mięśni. Charakterystycznym objawem niedoboru magnezu jest skłonność do powstawania bolesnych skurczy, a także drgania powieki.

Gryka to także dobre źródło żelaza – szczególnie ważnego dla kobiet w ciąży i kobiet w okresie laktacji kiedy to zapotrzebowanie na ten składnik znacząco wzrasta i wiele kobiet nie jest w stanie go uzupełniać w naturalny sposób doprowadzając się tym samym do powstania niedokrwistości.

W nasionach gryki znajdziemy jeszcze bardzo wiele innych, cennych składników odżywczych jak chociażby wapń, miedź, cyk, mangan oraz witaminy z grupy B (z wyjątkiem witaminy B12, która nie występuje w produktach roślinnych).

Aby w pełni zachowywać bogactwo składników mineralnych kaszy warto gotować ją w takiej ilości wody, aby w całości uległa ona wchłonięciu przez ziarna.

 

BŁONNIK POKARMOWY

Niewątpliwy atut kaszy gryczanej to także wysoka zawartość błonnika pokarmowego: 5,9g w 100g suchej kaszy. Dla porównania w makaronie bezjajecznym znajdziemy 2,7g.

Błonnik pokarmowy to składnik diety warunkujący prawidłową pracę układu trawiennego. Dzięki błonnikowi zwiększa się masa stolca, a co z tym związane – procesy wydalnicze odbywają się sprawniej. Błonnik pochłania też szkodliwe produkty przemiany materii, co wpływa korzystnie na stan błony śluzowej jelita cienkiego i grubego, a także poprawia równowagę mikrobiologiczną w jelitach.

 

INDEKS GLIKEMICZNY

Indeks glikemiczny IG (a więc miara, która służy ocenie wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu danego produktu lub – w przypadku ładunku glikemicznego – posiłku) – kasza gryczana plasuje się na granicy niskiego i średniego w zależności od stopnia rozgotowania gryki, a także stopnia rozdrobnienia jej ziaren. Dlatego też kaszę gryczaną (najlepiej w formie ugotowanej na sypko) można stosować w dietach cukrzycowych, a także u osób zagrożonych jej rozwinięciem np. u starszych kobiet będących w ciąży, gdzie ryzyko pojawiania się cukrzycy ciążowej jest większe, a także u osób obciążonych w wywiadzie rodzinnym cukrzycą typu II.

 

 

Artykuł powstał we współpracy z dietetykiem Ewą Ceborską-Scheiterbauer.

SPRAWDŹ, CZYM JEST ANATOMIA ZDROWEGO LUNCHUKASZA GRYCZANA W DIETETYCE


Produkty

Kasza Gryczana

Kasza Gryczana

KUP

Brak Odpowiedzi do "ZŁO KASZĄ ZWYCIĘŻAJ. W..."

Skomentuj:

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *